För en dryg månad sedan utlovade jag lite mer aktivitet från min sida här på LinkedIn, och att aktiveringen skulle bidra till att lyfta upp, grotta i och belysa områden relaterade till varumärken, kommunikation & allting däremellan… Min målsättning med detta engagemang är att ge fler mer kunskap om och insyn i dessa områden utan att krångla till det – snarare tvärt om – att göra dem lättillgängliga, intressanta och användbara för dig, om du vill.
För att väcka intresse för ett ämne/tjänst/produkt/företag är det såklart angeläget att innehållet är relevant för målgruppen, men även att tilltalet är till personen som har intresse för budskapet och (förhoppningsvis) läser det. Att därför tilltala mottagaren som en (1) person är i de allra flesta sammanhang det bästa för att innehållet ska träffa rätt. Att vi människor tar del av /läser en annons, ett inlägg eller en billboard i grupp är ytterst sällsynt. Oftast konsumerar du troligtvis olika typer av text och bild på egen hand från någon typ av digital enhet du håller i, en stortavla på en väggfasad eller en banner på en bussbaksida. Återigen har jag fångat upp Mr. Ogilvy och hans kloka ord att ”Don’t adress your readers as though they were gathered together in a stadium. When people read our copy, they are alone.” Detta är inte direkt resultatet av raketforskning, men dock ett perspektiv viktigt att ta hänsyn till när du jobbar med kommunikation – med så väl kommersiell kommunikation som i redaktionell text.
Hur tänker du kring detta? Har du funderat på det tidigare? Kanske är du en av få som ofta konsumerar information tillsammans med någon?
För att väcka intresse för ett ämne/tjänst/produkt/företag är det såklart angeläget att innehållet är relevant för målgruppen, men även att tilltalet är till personen som har intresse för budskapet och (förhoppningsvis) läser det. Att därför tilltala mottagaren som en (1) person är i de allra flesta sammanhang det bästa för att innehållet ska träffa rätt. Att vi människor tar del av /läser en annons, ett inlägg eller en billboard i grupp är ytterst sällsynt. Oftast konsumerar du troligtvis olika typer av text och bild på egen hand från någon typ av digital enhet du håller i, en stortavla på en väggfasad eller en banner på en bussbaksida. Återigen har jag fångat upp Mr. Ogilvy och hans kloka ord att ”Don’t adress your readers as though they were gathered together in a stadium. When people read our copy, they are alone.” Detta är inte direkt resultatet av raketforskning, men dock ett perspektiv viktigt att ta hänsyn till när du jobbar med kommunikation – med så väl kommersiell kommunikation som i redaktionell text.
Hur tänker du kring detta? Har du funderat på det tidigare? Kanske är du en av få som ofta konsumerar information tillsammans med någon?
#attläsatillsammans
#tilltalitext
#konsumerainnehåll