Låt inte marknad blir intern allt-i-allo.

Det har skrivits och debatterats en hel del om marknadsavdelningars utmaningar nu och framåt. Mitt inspel till diskussionen är att en marknadsavdelning har så mycket mer att erbjuda än att bara vara en stödfunktion, vilket är fallet i de flesta organisationer. För att förändra synen på marknad och undvika rollen som ordermottagande utförare och ”allt-i-allo”, krävs en tydlig strategi med långsiktiga mål som är integrerade i företagets strategiarbete. Att dessutom informera om och tydliggöra detta internt är såklart av stor betydelse.

Här är tre saker som kan göra stor skillnad i en organisation:

📌 Se till att sälj och marknad samarbetar och har gemensamma mål.
📌 Definiera målgrupper och precisera vilket värde ni skapar för dem.
📌 Goda resultat kommer inte över en natt – säkerställ långsiktighet i arbetet.

Vad mer kan vi ändra på för att göra skillnad?
Vilka andra förändringar tror du behövs för att marknadsavdelningar ska komma till sin rätt på ett bättre sätt?

smarketingsamarbete
värdeskapandestrategier
långsiktigmålsättning

Skip to content