I sämre tider händer det ganska ofta att marknadsbudgeten skärs ner, trots att marknadsföring är en långsiktig investering som över tid ger trogna kunder och goda ambassadörer. Frågar du mig så bör det istället handla om att fortsätta bygga starka varumärken med goda kundrelationer, som i sin tur ger stabilitet och lojalitet för dig och ditt företag. Jag har tidigare skrivit om att detta arbete kräver tålamod, men det kräver även ekonomiska resurser. Här är några saker jag tycker är viktiga att ha koll på och inte göra avkall på:
📌 Investera i din personal: Är dina medarbetare glada och engagerade kommer de att prata om sitt arbetsgivarvarumärke på bästa sätt.
📌 Starka varumärken bygger inte sig själva: Du behöver kontinuerlig närvaro, och vara relevant för att differentiera dig på marknaden.
📌 Goda kundrelationer lönar sig: Nöjda kunder återkommer och rekommenderar dig till andra – relationsmarknadsföring är den bästa som finns.
Har du varit med om att din marknadsbudget blivit minskad? Hur hanterade du det?
📌 Investera i din personal: Är dina medarbetare glada och engagerade kommer de att prata om sitt arbetsgivarvarumärke på bästa sätt.
📌 Starka varumärken bygger inte sig själva: Du behöver kontinuerlig närvaro, och vara relevant för att differentiera dig på marknaden.
📌 Goda kundrelationer lönar sig: Nöjda kunder återkommer och rekommenderar dig till andra – relationsmarknadsföring är den bästa som finns.
Har du varit med om att din marknadsbudget blivit minskad? Hur hanterade du det?
#marknadsinvestering
#varumärkesbyggande
#kundrelationer