
Som jag tidigare varit inne på i mina inlägg så är det ett långsiktigt arbete att bygga trovärdighet för sitt varumärke och lojalitet från sina kunder. Detta är ett arbete som alltid börjar med att bli sedd – syns man inte finns man inte… Men synlighet är bara det första och kanske det enklaste steget i att bli en köpbar aktör på marknaden som kunderna sedan blir trogna.
I den sk. köpresan (eller kundresan) som de flesta av oss marknadsförare är väl bekanta med ingår flera steg som kan utvecklas i långa texter… men jag tänker att de kortfattat kan omnämnas såhär:
📌 Synlighet:
Första steget är att kunden ser dig.
📌 Igenkänning:
Efter några gånger du synts börjar de känna igen dig.
📌 Kännedom:
Med närvaro för kunden lär de känna dig och ditt erbjudande.
📌 Preferens:
För en nöjd kund blir du sedan det självklara valet när de är redo att köpa.
Att skapa lojalitet hos din kund tar tid, men det är (alltid) värt det!
Jobbar du med någon form av lojalitetsprogram för eller ambassadörskap med dina kunder?