
Antar att du hört talas om AIDA(S)-modellen*? Det klassiska ramverket för marknadskommunikation med steg för steg om hur vi får våra målgrupper att bli nöjda kunder till oss. Detta genom att vi får dem att reagera och agera på vår marknadsföring.
Akronymen AIDAS står för:
▪️ Attention – fånga uppmärksamhet.
▪️ Interest – skapa intresse.
▪️ Desire – visa på behov.
▪️ Action – uppmana till handling.
▪️ Satisfaction – skapa nöjdhet efter köpet.
Jag tycker att ramverket fortfarande håller att utgå ifrån – även i dagens digitala värld. Viktigt är som alltid att ha koll på vad våra olika målgrupper behöver, önskar, drivs av och längtar efter, för att landa rätt i alla delar av modellen.
Vad tycker du – gillar du den eller använder du någon annan, liknande modell i ditt arbete?
#AIDAS
#kundresa
#kommunikationsramverk
*Utvecklades av den amerikanska reklamförespråkaren Elias St. Elmo Lewis redan år 1898